27

Jul
2016

De ce intreprinderile protejate nu ar trebui sa evite cuvantul profit?

Posted By : UtilDeco - Unitate Protejata/ 230 0

A investi in comunitate si a castiga nu sunt incompatibile, considera Rhea Silva, un simplu om care a initiat un proiect imobiliar prin care ofera cazare incepand cu 2$ / noapte persoanelor care traiesc pe strazile din Londra. In fiecare colt al lumii si in fiecare cultura exista nenumarate intreprinderi sociale care fac lucruri extraordinare pentru oameni si schimba pozitiv viata acestora. Este interesant sa observam aceste lucruri.

Rhea considera ca exista o limita in mintea noastra pentru ca prea multe companii considera ca binefacerea si profitul sunt diametral opuse, iar aici vorbim despre companiile interesate de profit, nicidecum despre echivalentul lor, organizatiile non-profit.

cash-main-20160720105046718
Intreprinderea sociala Util Deco

In discutiile pe care le-am purtat cu persoanele de la conducerea intreprinderilor sociale, numeroase de altfel in cursul anilor, am observat la acestia o lipsa de incredere in declararea scopului unitatii ca fiind realizarea unui profit, pentru organizatie sau pentru beneficiari.

Aceeasi lipsa de incredere tinde sa apara atunci cand aceeasi antreprenori sociali doresc sa se extinda in mod activ, mai ales la nivel global. Este aproape ca si cum ar fi ceva gresit la cuvantul “scara globala”.

Pare sa existe o filozofie care stipuleaza ca intreprinderile sociale ar trebui sa plaseze un accent deosebit pe empatie si rezolvarea problemelor beneficiarilor curenti, fara a genera beneficii materiale pentru extindere sau evolutia intreprinderii sociale in sine.

Exista, de asemenea, o alta credinta tacita in randul intreprinderilor sociale: trebuie sa pari stangaci in business, nu ar da bine sa fii competitiv, foarte profesionist, implicat sau chiar agresiv in politicile comerciale. Nu trebuie sa iti angajezi experti in domeniile comercial, IT sau marketing pentru ca tu lucrezi la nivel social.

Din nou, cred ca este o politica gresita. Pentru mine este esential sa conduc o intreprindere sociala cu accent pe cresterea profitului, ROI si extindere globala. Aceasta permite organizaitiei sociale sa aiba un impact mult mai mare in sectorul in care functioneaza si sa faca o diferenta mult mai mare in viata mai multor oameni. Nu doar la nivel local, ci la nivel global.

Este convingerea mea ferma ca intreprinderile sociale, cum ar fi organizatiile orientate pe profit, trebuie sa aiba putin spirit oportunist incorporat in ADN-ul lor. In nici un caz nu afirm ca “lacomia este buna”, in maniera Gordon Gekko – Wall Street, doar ca un profit mai ridicat este similar unui randament ridicat, pentru a face o diferenta in viata beneficiarilor.

Businessul meu, Chototel, ofera cazare ieftina pentru muncitorii zilieri realocati si este favorizat de preturile ridicate din orasele mari sau de cresterea chiriilor la persoane private. Proiectul nostru pilot isi deschide portile in India luna viitoare, insa din prima zi ne-am asigurat ca poate fi reprodus cu usurinta in orice tara.

Spre exemplu, avand in vedere dinamica pietei imobiliare din Marea Britanie, caracterizata de un dezechilibru intre cerere si oferta, ne face sa ne dorim sa penetram aceasta piata. Gandirea la scara globala a reprezentat viziunea noastra inca de la inceput.

https://www.youtube.com/watch?v=FvT7vqYkFGE

 

Nu ne-am ferit niciodata sa recunostem ca nu dorim doar sa imbunatatim viata oamenilor, lucru in care investim emotional, ca orice alta intreprindere sociala, dar, de asemenea suntem interesati de recompensa financiara. Recunoastem acest lucru, deoarece cu ajutorul sustinerii financiare crestem si suntem in masura sa ajutam mai multi oameni in intreaga lume.

Pentru noi, profiturile ridicate, scalabilitatea la nivel mondial si impactul social nu se exclud reciproc, ci sunt interconectate puternic. Suntem constienti ca poate fi greu pentru intreprinderile sociale sa-si paraseasca zona de confort, dar va asigur ca merita cand veti vedea rezultatele.

Autoarea articolului este Rhea Silva, CEO Chototel.

Leave your comment